انجمنِ ساز آمریکا (1) سازمانی بین المللی است که در سال 1971 تاسیس شده است. هدف این انجمن مطالعه سازها از منظرهای مختلفی چون طراحی، ساخت، مرمت و استفاده از آلات موسیقی در تمامی فرهنگ‌ها و دوره‌های مختلف تاریخی است. اعضای این انجمن را جمعی از موزه‌داران، مورخان، هنرمندان، سازندگان ساز، کنسرواتور، فروشندگان، معلمان و دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند. اولین رئیس این انجمن رابرت روزنبام (2) بود و ریاست فعلی آن آلبرت رایس(3) برعهده دارد که هر دو از نویسندگان به نام کتاب‌های مرتبط با سازها به شمار می‌روند.

این انجمن، فعالیت‌های مختلفی را در دستور کار خود داده که در قالب برگذاری نشست‌ها و انتشار خبرنامه انجمن معرفی می‌شوند؛ علاوه بر آن‌ها می‌توان به انتشار مجله انجمن(4) اشاره کرد که مقالاتی در حوزه‌های متفاوتی چون تاریخ، جامعه‌شناسی، حفاظت از سازها، ساخت سازها و مسائل فنی و عملکردی آن را منتشر می‌کند. همچنین AMIS با هدف حمایت از پژوهش‌های مرتبط با ساز، جوایز متعددی را تعرف کرده و ارائه می‌دهد. از جمله جایزه بزرگ کورت زاکس(5) برای کسانی که زندگیشان را در راستای اهدافی که انجمن نیز در نظر دارد صرف کرده‌اند، جایزه نیکلاس بسرابوف (6) برای انتشار بهترین کتاب، جایزه فرانسیس دنزمور(7) به برترین مقاله، گرنت انتشار مقاله در مجله انجمن (8) برای آماده سازی انتشار مقاله در مجله، جایزه یادبود ویلیام گریبن برای سفرهای دانشجویی(9) و شرکت در نشست‌های سالیانه انجمن و جایزه فردریک سلش (10) برای بهترین مقاله دانشجویی که اولین آن در سال 2005 به مقاله‌ای با عنوان «رزونانس فرهنگی: ساز به عنوان فرهنگ مادی» (11)، را ارائه می‌دهد که تمامی آن‌ها به آثار منتشر شده به زبان انگلیسی تعلق دارند و برخی نیز تنها برای اعضای انجمن قابل استفاده هستند.

وب سایت این نهاد، دربردارنده معرفی انجمن و فعالیت‌های مختلف آن و نیز امکان دسترسی به آرشیو خبرنامه‌ها انجمن است. همچنین از جالب توجه‌ترین بخش‌های این وب سایت، صفحه منابع آن است که شامل مجموعه‌ای از لینک‌های مفید برای علاقمندان حوزه مطالعات مرتبط با سازها است. لینک‌هایی مانند مجموعه سازها، تاریخچه سازندگان ساز، ساخت ساز و سایت‌های ساز اشاره کرد.

آدرس سایت: http://amis.org

The American Musical Instrument Society (AMIS)

Robert M. Rosenbaum (1971-1977)
Albert R. Rice (2013–2015)
Journal of the American Musical Instrument Society
The Curt Sachs Award
The Nicholas Bessaraboff Prize
The Frances Densmore Prize
JAMIS Publication Grant
The William E. Gribbon Memorial Award for Student Travel
The Frederick R. Selch Award
2005 Sunni Fass, “Cultural Resonance: Musical Instruments as Material Culture”p